16. Zmena je život, najkrajšie hviezdy a soľná púšť

Hola! Prichádzam s novým článkom. Bude to poriadne zaujímavé, pretože som absolvovala cestu po Bolívii, teda navštívila všetky úžasné a krásne miesta ktoré ukrýva táto čarovná krajina.
Ešte pred cestou sa ale stalo niečo, čo pre mňa znamená veľmi veľa, a to, že som sa nechala ostrihať. Nemôžem uveriť, že som naozaj nabrala odvahu na takú radikálnu zmenu, vlastne som na to ani nebola pripravená. V tomto úžasnom, spontánnom a šialenom rozhodnutí ma podporil môj kamarát Coco a som mu za to nesmierne vďačná. S vlasmi odišlo aj veľa negatívnych myšlienok a posunulo ma to zase o niečo ďalej. Môže sa to zdať ako úplne nepodstatná vec, ale každé dievča mi určite dá za pravdu, že je to naozaj big deal. Zmena je život, a to je heslo pre celú výmenu, takže, prečo nie? Navyše som moje vlasy darovala do nemocnice pre choré detičky, takže to mi spravilo ešte lepší pocit.

20181116_171446
Teraz už ale k ceste, ktorá vás pravdepodobne zaujíma viac, ako moje vlasy. Pre výmenných študentov z Tariji, a teda aj pre mňa, sa výlet začal pohodlne u nás doma, v našom meste. Výmenný študenti z celej Bolívie prišli v piatok večer a hneď z letiska sme išli navštíviť planetárium, kde sme mohli vidieť mesiac z veľmi blízkej vzdialenosti a taktiež nám vysvetlili ako vyzerá nočná obloha v Tarije v aktuálnom ročnom období.
Nasledujúci deň, v sobotu, sme sa vybrali spoznať “ruta del vino“ v preklade vinársky okruh. Tarija je v Bolívii slávna pre víno, ktoré je tu najlepšie a taktiež sa ho tu vyprodukuje najviac.

Vinica v dedine El Valle

Navštívili sme tri rôzne spoločnosti, ktoré vyrábajú okrem vína aj tradičnú hroznovú pálenku, Singani.

IMG-20181125-WA0084

IMG-20181125-WA0046

Poobede sme sa prešli po meste, navštívili tie najdôležitejšie miesta, ako námestia, kostol San Roqué, či múzeum s kostrami dinosaurov. Keďže som už všetky miesta veľmi dobre poznala, cítila som sa veľmi pyšná na moje mesto haha.
V nedeľu ráno sme išli do dedinky San Lorenzo, do múzea, ktoré bolo domovom dôležitého Bolívijského revolucionára. Taktiež sme ochutnali všetky tradičné múčniky z tejto oblasti. Potom sme sa vyviezli spoznať jazero San Jacinto, El Valle a Coinata ,čo je krásne miesto s malými vodopádmi – všetky miesta som už samozrejme poznala vďaka mojej úžasnej host rodine.

Poobede sme už len išli na letisko a odleteli do Sucre v najmenšom lietadle, v akom som išla v mojom živote. Bolo to trošku strašidelné, ale sedela som s Mai z Francúzska, takže let bol fajn. Z letiska v Sucre to bolo asi trištvrte hodinu do mesta autobusom. Večer sme sa už len najedli a boli spolu na hoteli z ktorého bol úžasný výhľad na celé mesto.

Ďalší deň sme spoznávali krásy Sucre, hlavného mesta Bolívie. Je to architektonicky naozaj krásne, historické mesto. Celé centrum je biele a čisté, nie veľmi veľké, takže sa dá chodiť veľa pešo.

IMG-20181126-WA0094

Navštívili sme aj múzeum zamerané na textilnú výrobu, baníctvo, horniny a šperky v Bolívii, čo bolo veľmi zaujímavé a pekné. Podvečer sme sa vybrali do múzea a továrne na čokoládu, keďže práve tým je v Bolívii známe Sucre. Večerali sme poblíž námestia, ktoré už bolo posiate vianočnou výzdobou.

IMG-20181127-WA0030
Ráno nás čakal presun do mesta Potosí. Po ceste sme sa zastavili ešte v Sucre na prehliadku múzea dinosaurov, kde mali makety v životnej veľkosti, až to naháňalo strach. Múzeum je postavené hneď vedľa cementárne, keďže v minulom storočí, keď začali na výrobu cementu využívať tunajšiu horu, objavili obrovitánske nálezisko stôp dinosaurov. Samozrejme sa toto nálezisko zachovalo a skúma sa, a my sme ho mali možnosť vidieť rovno z múzea. Je to naozaj veľmi fascinujúce, pretože prakticky v celej Bolívii, aj v Tarije sa objavili mnohé pozostatky z tejto doby.
Cesta do Potosí trvala autobusom asi štyri hodiny. Štyri hodiny plné krásnych výhľadov a stúpania do veľmi veľkých nadmorských výšok. Keď sme dorazili do mesta, bolo to presne také ako som čakala. Veľmi pochmúrne, trošku dramatické a ešte aj s oblačným počasím s búrkou v pozadí. Poviem vám, toto mesto má veľmi zaujímavú atmosféru, čo sa mi páčilo.

IMG-20181127-WA0174
Julie, ja a Mai v Potosí

Boli sme v náboženskom múzeu, a prešli sme sa aj po námestí. Keďže sme sa nachádzali vo viac ako 4000 m.n.m, cítila som, že sa mi trošku točila hlava, ťažšie sa dýchalo, ale našťastie sa nič zlé nestalo.

Poobede sme vyrazili z Potosí smer Uyuni. Boli to asi ďalšie štyri hodiny. Bola to najkrajšia a najzaujímavejšia cesta, akú som kedy zažila. Hneď ako sme vyšli z mesta, vyberali sme divoké zatáčky v krásnych horách.

Videli sme mnoho lám a potom sme sa zastavili pri kaňone, kde sa ich pásla asi stovka, takže sme sa za nimi naháňali, fotili a bolo to skrátka krásne. Bohužiaľ sú hanblivé, takže pohladkať sa nedali. Pokračovali sme v ceste, užívali si výhľady, keď zrazu sa typ hory s žltým porastom úplne zmenil na tehlovo červené skaly v ktorých sa odrážali popoludňajšie slnečné lúče. Pomaly sa stmievalo, videli sme nádherný západ slnka medzi kopcami, no ja som sa nevedela vynadívať. Keďže v Bolívii okrem veľkých miest, a miniatúrnych dediniek bez elektriny nič nie je, po západe slnka zavládne úplná tma. A práve vtedy sme mohli vystúpiť z autobusu a sledovať hviezdy. Bolo to niečo neskutočné. Až som sa rozplakala od dojatia. Vidieť bola úplne celá nočná obloha, mliečna dráha, a jemné siluety hôr na vôkol. Absolútne fascinujúce a neopísateľne krásne. Po príchode do Uyuni sme sa ubytovali v hoteli a unavení sme zaľahli do postelí.
Salar de Uyuni. Miesto, na ktorého návštevu som sa tešila asi najviac z celej cesty. Je to najväčšie soľné jazero na svete, z ktorého sa na viac ako deväť mesiacov v roku stáva soľná púšť s rozlohou v nadmorskej výške viac ako 3600 metrov. Vstali sme, naraňajkovali sme sa, natreli sa poriadnou vrstvou krému proti slnku s faktorom 60 a vyrazili na toto veľké dobrodružstvo. Naša prvá zastávka bola na cintoríne vlakov, čo je v podstate miesto hneď za mestom, kde sa nachádzajú pozostatky koľajníc a vlakov, veľmi zaujímavé miesto so zvláštnou emóciou.

IMG-20181130-WA0001

Potom sme už vyrazili na samotný Salar. Bolo to niečo úžasné. Soľ kam sa len pozriete vo forme nepravidelných šesťuhoľníkov a siluety hôr v pozadí.

IMG-20181129-WA0164
Ja a Julie

Okolo obeda sme sa zastavili v oáze, ktorá je posiata kaktusmi a vyšli sme až na jej vrchol. Nebolo to až také náročné, ale turistika vo veľkej výške dá vždy zabrať. Je to naozaj krásne a jedinečné miesto na Zemi.

Naši páni šoféri zo Salaru

Poobede sme pokračovali ďalej, zastavili sa na mieste, kde nebolo vidno nič, len soľnú púšť. Spravili sme si veľa fotiek a pokračovali sme na miesto, kde sa nachádzal pôvodný prvý hotel na Salari, pri ktorom sa nachádza vlajková oáza. Slovenskú vlajku som tam bohužiaľ nenašla, ale tú svoju som tam stratila, takže dúfam, že ak ju niekto nájde na zemi, že ju tam zavesí. Ak náhodou niekto z vás navštívi Salar, čeknite to prosím😊.

Blížil sa večer, takže sme sa priblížili späť k okraju púšte, kde boli vyvierajúcke jazierka. Užili sme si nádherný západ slnka a išli sa navečerať do soľného hotela, ktorý bol pôvodne postavený len zo soli. Bol krásny a poriadne drahý. Potom sme už len zbalili všetky naše veci a vybrali sa na vlakovú stanicu, smer Oruro.

Západ slnka

Vidieť Salar de Uyuni bol zážitok na celý život a dúfam, že sa mi ho ešte niekedy znovu podarí navštíviť.

Tak to by bolo všetko z prvej polovice našej cesty okolo Bolívie. Druhú časť vydám už veľmi skoro. Užívajte si vianočné sviatky a majte sa krásne,